امامزاده اسماعيل -تهران
  • مربوط به موضوع » تهران

امامزاده اسماعيل چيذر از پسران امام هفتم شيعيان موسي كاظم است. آرامگاه او در تهران و در شمال بزرگراه آيت الله صدر و جنوب چيذر واقع شده و از خيابان پاشاظهري نيز به آن دسترسي هست. ضريح امامزاده به تازگي تعويض و ضريح زيبايي جايگزين ضريح چوبي پيشين شده‌است و مساحت بنا همراه حياط ۱۲۰ متر مربع است. بنا بدون گنبد و از نظر معماري، سنتي است. در ضمن حسينيه‌اي هم در آن واقع است. اتاق امامزاده كوچك و ساده‌است و كاشي كاري آن متعلق به عهد ناصري است كه آثاري از آن هنوز باقي مانده‌است. اين امامزاده هم اكنون در حال گسترش و بازسازي مي‌باشد. او فرزند ذكريا ابن موسي ابن الكاظم ميباشد.او جوان 19 ساله‌اي بوده است كه در حوالي تجريش زخمي و در دهي بنام شيذر(چيذر فعلي)و در كنار درخت چناري سر بريده شده است.



امامزاده اسماعيل
  • مربوط به موضوع »

بقعه امامزاده اسماعيل ( ع ) ، پسر امام جعفر صادق ( ع ) ، در خيابان انصاري شهر قزوين قرار دارد . بناي بقعه در دو طبقه شامل فضاي اصلي حرم ، چهار ايوان متصل در طرفين آن و فضاهاي جنبي ايوان ها است . بر فراز حرم ، گنبدي قرار دارد كه روي آن كاشيكاري و زير آن كاربندي و گچبري است . مدفن اصلي امامزاده در سرداب بقعه ، در زير حرم قرار گرفته است . ايوان هاي شرقي و غربي به لحاظ شكل شبيه به هم هستند . ايوان هاي شمالي و جنوبي نيز طرحي يكسان و دو زاويه در طرفين دارند كه در ايوان شمالي اين زاويه ها پوشش شده و دو ستون پوشش ، آن را تحمل مي كنند



امامزاده ابراهيم (ع) -آمل
  • مربوط به موضوع » گیلان

اين بنا با پلان مربع شكل و بدنه آجري و گنبد هرمي‌شكل در قرن نهم هجري در شهر آمل ساخته شده و در ابتداي بلوار طالب‌آملي قرار دارد. بر روي در و صندوق چوبين روي مرقد كتبه‌هاي زيبائي به خط رقاع حك شده كه طبق مفاد آنها، مزار متعلق به ابو‌محمد ابراهيم از فرزندان امام موسي‌(ع) مي‌باشد.



امام زاده نور (اسحاق نور) -گرگان
  • مربوط به موضوع » گلستان

مقدمه

در استان سرسبز گلستان و در ميان شهرهاي آن تنها شهري كه خصايص كهن خود را حفظ كرده است شهر گرگان مي باشد  كه سابقه سكونت استان در آن به هزاره ششم پيش ازميلاد مي رسد، اين شهر در پيش از 1316 خورشيدي استرآباد ناميده مي شد و محله هاي قديم آن از قبيل سرچشمه ، نعلبندان ، شيركش و ... يادآور گذشته پرشكوه گرگان مي باشد 0

محققان، سياحان و جهانگردان مختلفي از اين شهر و بافت زيباي شهري آن كه در نهايت هماهنگي خود را در آغوش طبيعت گسترده ، ديدن كرده اند 0 از جمله ايشان مي توان به ميرزا ابراهيم ، جيمز موريه ، فريزر و هيلن براند اشاره كرد ؛ همچنين از بناهاي به يادماندني و تاريخي گرگان كه نظر هر بيننده اي را جلب مي كند مي توان مسجد جامع ( سلجوقي )، امامزاده نور ( سلجوقي ) ، مدرسه عماديه ( اوايل قاجار )، مجموعه تقوي ، باقري ( قاجار ) و ... را نام برد كه هر كدام از اين بنا ها در جايگاه خود قابل بررسي و معرفي هر چه بهتر هستند. كه در اين مجال در مسير اين رسالت سعي برآن شده است كه با معرفي و بررسي ويژگي هاي معماري و مرمتي امامزاده نور كه يكي از زيبا ترين و بي مانند ترين نمونه هاي معماري  و اصالت وجودي بنا هاي تاريخي كشورمان محسوب مي شود . قدمي اندك در اين راه برداشته شود.؛مواردي كه دراين تحقيق به آنها پرداخته خواهد شد عبارت اند از :1- بيان موقعيت جغرافيايي امامزاده نور 2- بيان ويژگي هاي تاريخي و پيشينه تحقيقاتي امام زاده نور  3- بيان ويژگي هاي معماري كه درغالب معماري خارجي و معماري داخلي تعريف شده است 4- بيان گزارشهاي مرمتي  امام زاده نور توسط ميراث فرهنگي استان مازندارن5- روشهاي مرمتي كه در غالب سه واژه (آسيب ، علل آسيب، روش درمان )مختصر شده است. 7- نتيجه گيري و در آخر بيان منابع و مآخذي كه در اين تحقيق ارائه شده است . اميد كه مورد قبول واقع گردد.

(مشخصات عمومي منطقه و موقعيت جغرافيايي امام زاده نور)

منطقه گرگان و دشت به وسعت حدود 14000 كيلومترمربع به شمال شرقي ايران و در نزديكي درياي مازندران بين 53 درجه و 55 دقيقه تا 56 درجه و 27 دقيقه طول شرقي و 36 درجه و 31 دقيقه تا 37 درجه و 47 دقيقه عرض شمالي قرار گرفته است .اين منطقه از جنوب و شرق به رشته كوه هايي از سلسله جبال البرز ، از شمال به رودخانه اترك و مرز ايران و شوروي و از غرب به درياي مازندران  محدود مي گردد  ارتفاع دشت از 25 متر ( اراضي پست شمال گرگانرود ) تا حدود 150 متر ( گرگان ) و ارتفاع كوه هاي جنوبي منطقه تا بيش از 3000 متر نيز تغيير مي نمايد .

آرامگاه‌ اسحاق‌ بن‌ موسى‌ بن‌ جعفر(ع‌) معروف‌ به‌ مشهد نور منطقه فوق الذكر را شامل مي شود و بين 1تا 45و54درجه و 45 دقيقه طول شرقي و 36 درجه و 40 دقيقه تا 37 درجه و 30 دقيقه عرض شمالي قرار گرفته و از جنوب به حد جنوبي حوزه آبريز رودخانه قره سو وارتفاعات جنوب روستاي زيارت، از شرق به امتداد  بين فاضل آباد تا مرز ايران و شوروي ، از شمال به رودخانه اترك و مرز ايران و شوروي از غرب به درياي مازندران محدود مي باشد.آرامگاه‌ اسحاق‌ بن‌ موسى‌ بن‌ جعفر(ع‌) معروف‌ به‌ مشهد نور، از بناهاي‌ دورة سلجوقى‌ در شهرستان‌ گرگان است‌. اين‌ بنا در مركز شهر گرگان‌، درگذر سرچشمه‌ از محلة سبزه‌ مشهد قرار دارد و منابع‌ جغرافيايى‌ و تاريخى‌ نيز تنها به‌ ذكر نام‌ آن‌ اكتفا كرده‌، اطلاعاتى‌ دربارة ويژگيهاي‌ معماري‌ بنا به‌ دست‌ نداده‌اند.( نك :قورخانچى‌، 2/25؛ ستوده‌، 5(1)/196؛ ملگونف‌، 64؛ ميرزاابراهيم‌، 49؛ رابينو، 244)

 (بيان ويژگي هاي تاريخي و پيشينه تحقيقاتي امام زاده نور) 

امامزاده اسحاق معروف به امامزاده نور كه نسبت آن به حضرت موسي كاظم منتهي مي گردد 0و از ابنيه قرن نهم هجري ( دوره سلجوقي ) محسوب مي شودبهترين ارزيابي تاريخي از اين زيارتگاه توسط سوكك p.p.soucek در دوران پر اهميت معماري ايراني است ؛ همچنين نصرالله مشكوتي مطالبي در رابطه با آن ارائه كرده كه در هر صورت هر دو اين مطالب حاوي اطلاعات بسيار كمي در رابطه با بنا مي باشند  همچنين پروفسور روبرت هيلن براند در سال 1351 خورشيدي بنا را مورد بررسي و مطالعه قرار داد ومقاله اي در ارتباط با آن منتشر كرده اند

آراء محققان‌ دربارة اين‌ بنا تا حدودي‌ متناقض‌ است‌، چه‌ برخى‌ به‌ استناد كتيبة حك‌ شده‌ بر چارچوب‌ در قديمى‌ ساختمان‌، آن‌ را مربوط به‌ سدة 9ق‌ (مشكوتى‌، 191) و برخى‌ بدون‌ ارائة ادلة كافى‌ آن‌ را متعلق‌ به‌ بناهاي‌ سدة 8ق‌ (هوت‌، آثار تاريخى/1،  معماري‌/2 ، 205 ) و شماري‌ با توجه‌ به‌ تزيينات‌ آجري‌ بنا، مربوط به‌ سدة 6ق‌  و يا اواخر سدة 6 و اوايل‌ سدة 7ق‌ دانسته‌اند(رابرت هلن براند و سوِكك‌، ص144 -142 )؛ اما با توجه‌ به‌ تاريخ‌ 525ق‌ كه‌ بر صندوق‌ چوبى‌ مرقدامام‌ زاده‌ حك‌ شده‌ است‌ به‌ نظر مى‌رسد كه‌ بنا در اين‌ تاريخ‌ ساخته‌ شده‌ باشد. (ستوده‌، 5(1)/196-197)

اين بنا از لحاظ تزئينات آجري شكل كثيرالاضلاع و 12 ضلعي ساخته شده و داراي محراب گچبري ، دو لنگه در قديمي و صندوق چوبي نفيس كه روي مرقد مي باشد از ابنيه قرن نهم به شمار مي آيد . تاريخ سال 867 هجري بر روي در آن حك شده مرقد كه در داخل صندوق چوبي شكل قرار داده شده از گچ    مي باشد در روي چهار بدنه آن آياتي از كلام الله مجيد به خط كوفي باقيمانده است 0 ظرافت گچبري و دقتي كه در ترسيم خطوط آن به كار رفته حاكي از هنرمندي خطاط و نقاش مرقد است.

بررسي و ارزيابي شكل ابتدايي امامزاده با اطلاعات كنوني موجود در بنا بسيار مشكل مي باشد ؛ فقدان نوشته هاي تاريخي ، كتيبه هاي اصلي و عدم امكان بررسي وضعيت واقعي سقف كار را بسيار سخت مي كند . اما برآمدگي هاي كناري نشان مي دهد كه سقف تا اندازه اي روي بدنه اصلي بنا طراحي شده است .موقعيت قطعات كوچك تزئيني در نما نشان مي دهد كه كتيبه ها درست در بالاي آنها قرار گرفته است بنابراين هم ارتفاع داخلي و هم ارتفاع خارجي نشان مي دهد كه ارتفاع بنا تغييرچنداني نكرده است

«متاسفانه هيچ سند سلجوقي در رابطه با تاريخ ابنيه اين منطقه وجود ندارد با اين حال گنبد قابوس (397 ق/ 1006 م ) داراي طرح مشابهي است كه در آن لبه ها براي نگهداري سقف به كار مي رفتند و براي انتقال لبه ها در داخل احتياج به تغيير خاصي نيست 0 چون طرح داخل مدور است .همچنين در برج مهماندوست در نزديكي دامغان ( 490 ق/ 1097 م ) لبه ها داراي كتيبه مي باشند ولي در اينجا هم طرح داخل مدور است. شايد از اين مقايسه تطبيقي با بناهاي هم دوره بتوان نتيجه گرفت كه اين امكان وجود سقف امامزاده نوراز كتيبه اي سرچشمه مي گيرد كه اولا كمي بالاتر از كتيبه فعلي است و ثانيا قسمتهاي داخلي دستخوش تغيير شده است و چون سقف نمي توانست روي پايه مربعي شكل قرار گيرد 0 خود سقف مي توانسته به صورت گنبدي شكل باشد ، وجود لبه ها نشان  مي دهد احتمال اينكه در قسمت بيروني تكامل طبقه دوم بين كتيبه كنوني و سقف دچار تحول شده باشد بسيار كم است . » ( هلن براند – 1987)

 بيان ويژگي هاي معماري

 بناي امامزاده نور بناي آجري كه شامل دوازده وجه است از خارج دوازده ترك و از داخل چهارگوشه مربع شكل  درازاي ضلع جنوبي داخلي آن 690 و ضلع شرقي آن 980 سانتي متر است كه بر روي دو ستون پله اي بزرگ قرار گرفته است ، پله ها شيب دارند ولي يكسان و همانند نيستند. لبه ها نشان مي دهد كه زاويه هاي اطراف دو ستون بالايي 50 سانتي متر بالاي سطح زمين قرار دارد . بالاي هر لبه به داخل يك كتيبه سنگي فرو رفته است . 9 وجه داراي كتيبه هاي آجري كوچك و بزرگ مي باشد و 3 وجه ديگر هر زماني براي ورود مورد استفاده قرار مي گرفته است و داراي طرح تزئيني منحصر به فرد مي باشد.  اين‌ بنا با طرحى‌ 12 ضلعى‌ و مقطع‌ داخلى‌ چهارگوش‌ منظم‌ به‌ ابعاد 740ئ725 سانتى‌متر ساخته‌ شده‌ است‌. مصالح‌ بنا از آجر است‌ و لبه‌هاي‌ هر ضلع‌ بنا از ارتفاع‌ 50 سانتى‌متري‌ كف‌ موجود بر جدارة ديوار شروع‌ شده‌، تا زير سقف‌ ادامه‌ مى‌يابد (هيلن‌ براند، 55 ؛ نقشه‌؛ تحقيقات‌). بنا از نظر نقشه‌ شبيه‌ آرامگاه‌ خواجه‌ اتابك‌ كرمان‌ مربوط به‌ سدة 6ق‌/12م‌ (شرودر، 1025 -1024 ،)؛ نيز هيلن‌ براند، و برج‌ مهماندوست‌ دامغان‌ است‌ (همانجا؛ نيز: نك: گدار، 259) بنا داراي‌ 3 ورودي‌ است‌. ورودي‌ كنونى‌ ساختمان‌ در جنوب‌ شرقى‌ و رو به‌ محوطة حياط و فضاي‌ باز امام‌زاده‌ قرار دارد. در طرحى‌ كه‌ دهِل‌ در 1264ق‌/1848م‌ از بنا تهيه‌ كرده‌، اين‌ ورودي‌ وجود نداشته‌ است‌؛ به‌ نظر مى‌رسد كه‌ اين‌ مدخل‌ بعدها در نتيجة تغييرات‌ در بنا، ايجاد شده‌ باشد (نك: هيلن‌ براند، )ورودي‌ ديگر در جهت‌ شمال‌ غربى‌ قرار داشته‌، و به‌نظر هيلن‌براند مدخل‌ اصلى‌ آرامگاه‌ بوده‌ است‌ (ص‌ .(63 سومين‌ مدخل‌ در شمال‌ شرق‌ بنا قرار دارد و درِ قديمى‌ ساختمان‌ در اين‌ ورودي‌ نصب‌ شده‌ است‌ (نك: دنبالة مقاله‌). در بخش‌ داخلى‌ بنا ضريحى‌ فلزي‌ مشبك‌ به‌ طول‌ 326 و عرض‌ 230 و ارتفاع‌ 280 سانتى‌متر قرار دارد كه‌ محافظ صندوق‌ چوبى‌ مرقد است‌ (ستوده‌، 5(1)/196)از نوع‌ پوشش‌ اصلى‌ بام‌ اين‌ بنا اطلاعى‌ در دست‌ نيست‌ (سوسك‌، .(142 احتمالاً بام‌ اصلى‌ را بالاتر از سطح‌ كنونى‌ آن‌ ساخته‌ بوده‌اند (نك: هيلن‌ براند، 57 .(56, به‌ نظر هيلن‌ براند قرنيزهاي‌ موجود در بنا امكان‌ دارا بودن‌ پوشش‌ گنبدي‌ چند وجهى‌ يا مخروطى‌ شكل‌ را براي‌ آن‌ مطرح‌ مى‌سازد . پوشش‌ كنونى‌ بام‌، شيروانى‌ است‌.

 معماري خارجي

بخش‌ پايينى‌ بنا تا حدود 2 متر بالاتر از كف‌ كنونى‌ حياط فاقد تزيينات‌، و تنها شامل‌ آجرچينى‌ ساده‌ است‌. بدنة بيرونى‌ بنا را نيز قاب‌ بنديهاي‌ آجري‌ همراه‌ با تزييناتى‌ از همين‌ جنس‌ در مركز و بخشهاي‌ بالايى‌ بدنه‌ مزين‌ ساخته‌ است‌. درون‌ قاب‌ بنديهاي‌ آجري‌ فرورفتگيهايى‌ به‌ عمق‌ يك‌ آجر وجود دارد و بزرگى‌ اين‌ قاب‌ بنديها سبب‌ شده‌ است‌ كه‌ نقوش‌ پيچيدة آجركاري‌ كه‌ غالباً در هيچ‌ يك‌ از بدنه‌ها تكراري‌ نيست‌، به‌ آسانى‌ در زمينة سادة آجري‌، جاي‌ گيرد. هر بدنه‌ به‌ طور كامل‌ داراي‌ طرح‌ تزيينى‌ آجري‌ است‌ كه‌ حاشية آن‌ نيز با زنجيره‌هايى‌ تزيينى‌ از جنس‌ سفال‌ بى‌ لعاب‌ و با اشكالى‌ چون‌ ستاره‌ها و لوزيها استادانه‌ كار شده‌ است‌ (هيلن‌ براند، شكلهاي‌ شم 25 -24 ، )؛ (نيز نك: سوسك‌، 144) پيچيدگى‌ طرحهاي‌ آجركاري‌ بناي‌ امام‌ زاده‌ اسحاق‌ چنان‌ است‌ كه‌ به‌ نظر برخى‌ نوعى‌ خطاطى‌ (نك: همو، و يا خط كوفى‌ در شكل‌ آجرهاي‌ مربع‌ شكل‌ در قاب‌ بنديهاي‌ هر يك‌ از بدنه‌ها به‌ چشم‌ مى‌خورد (نك: هيلن‌ براند، 61 ، نيز ص‌ 73 ،) اما به‌ نظر مى‌رسد كه‌ اين‌ طرحها، طرحهاي‌ آجري‌ هندسى‌ است‌ كه‌ مى‌توان‌ مشابه‌آن‌ را بر روي‌ بخشى‌ از منارة مسجد جامع‌ استراباد، مشاهده‌ كرد (نك: هوت‌، «آثار تاريخى‌»، 204-205)در بالاي‌ قاب‌ بنديهاي‌ بزرگ‌ هر بدنه‌ - بجز ورودي‌ شمال‌ غربى‌ - و در امتداد همان‌ قاب‌ و ادامة تزيينات‌ آجري‌، با فاصلة 3 تا 4 رديف‌، رگچين‌ آجري‌ مشبك‌ كاري‌ تا زير قرنيز ديده‌ مى‌شود (تحقيقات‌). به‌ نظر هيلن‌ براند، معمار آگاهانه‌ قاب‌ بنديهاي‌ بزرگ‌ را براي‌ بهتر نماياندن‌ اثر خود برگزيده‌ است‌، اما مشبك‌ كاريهاي‌ آجري‌ بالاي‌ آن‌، جلوة قابهاي‌ بزرگ‌ بدنه‌ با نقشهاي‌ پيچيدة آجركاري‌ را ندارد.

9 وجه از 12 وجه بنا داراي كتيبه هاي تزئيني مي باشد 0 ويژگي غيرمعمول در آن به كارگيري تنها دو اندازه آجر در اين نمونه هاست هر طرح داراي حاشيه تزئيني نازك با نمونه هاي تزئيني آجر تراش داده شده است 0كناره عمودي قاب از قسمت بالا توسط رشته هاي تك آجري و آجرهاي نصفه به تناوب تقسيم شده اند 0 پيچيدگي طرحهاي قابهاي بزرگ يادآور طرحهاي كوفي است 0 قابها طرحهاي تكراري ندارند و يا گذاشتن كنارهم و تركيب چند شكل هندسي اصلي وابسته نيستند0 چنين طرحهايي اكثرا روي ساختمانهاي قرون ميانه منطقه درياي خزر قرار دارند ، مانند : امامزاده عباس ساري ، امامزاده بي بي سكينه بابلسر.قابهاي بالايي مربع مستطيلي به سبك هاي قابهاي پايين تزئين شده اند نيمه پاييني ساختمان بدون تزئين است به جز قسمتهاي دوم،نهم، يازدهم و دوازدهم كه منطقه تحتاني به طور گسترده اي دوباره داراي طرح نقطه شده اند .                       

  استفاده از تزئينات ديگر به خصوص در سر در ورودي اين امام زاده كه با مقرنس هاي كه بسيار زيبا هستند به همراه كاشي هاي كاربندي شده فيروزه اي رنگ كه زيبايي دو چندان را به ويژگي هاي ديگر بنا افزوده است .وروديها بخش‌ اعظم‌ تزيينات‌ آجري‌ سردر ورودي‌ اكنون‌ از ميان‌ رفته‌، و به‌ هنگام‌ بازديد هيلن‌ براند از بنا، جاي‌ آن‌ را پنجرة مشبكى‌ گرفته‌ بوده‌ است‌؛ حال‌ آنكه‌ اكنون‌ دو دستگاه‌ تهويه‌ به‌ جاي‌ آن‌ تعبيه‌ كرده‌اند. ورودي‌ شمال‌ شرقى‌، درون‌ بدنه‌اي‌ فاقد قاب‌ بندي‌ آجري‌، چون‌ ديگر بدنه‌ها قرار دارد. درون‌ طاق‌ نماي‌ بالاي‌ ورودي‌، 4 رديف‌ مقرنس‌ و در قسمت‌ ميانى‌ آن‌، نقوشى‌ با طرح‌ ستاره‌ به‌ چشم‌ مى‌خورد (نك: هيلن‌ براند، 64 ،) بر لبة درونى‌ طاق‌ طرحهاي‌ گل‌ و گياه‌ همراه‌ با كاشى‌ فيروزه‌اي‌ رنگ‌ ديده‌ مى‌شود. در دو گوشة مثلث‌ شكل‌ پيشانى‌ طاق‌ نما با استفاده‌ از كاشى‌ فيروزه‌اي‌، ستاره‌هاي‌ سه‌ گوش‌ و شش‌ گوش‌ پديد آورده‌اند. هيلن‌ براند تزيينات‌ كاشيهاي‌ كار شده‌ را مربوط به‌ دورة سلجوقى‌ (نك: سوسك ص‌ 61 )، و سوسك‌ تاريخ‌ آن‌ را پس‌ از، آجركاري‌ عصر سلجوقى‌ و حداقل‌ يك‌ سده‌ پس‌ از آن‌ مى‌داند بر سر در ورودي‌ شمال‌ غربى‌ نيز طاق‌ نمايى‌ شكل‌ گرفته‌ از دالبرهاي‌ پى‌ در پى‌ قرار دارد كه‌ با مجموعه‌اي‌ از مقرنس‌ تزيين‌ شده‌ است‌ و به‌ رغم‌ استفاده‌ از آجر در آن‌، طرحى‌ شبيه‌ به‌ گچ‌ كاري‌ را نشان‌ مى‌دهد. در نماي‌ درونى‌ و بيرونى‌ مقرنس‌ و حتى‌ در ميان‌ لبة چندگانة دالبرها تزيينات‌ آجري‌ مشبك‌ به‌ شكل‌ مربع‌، چند ضلعى‌ و ستاره‌اي‌ ديده‌ مى‌شود. بالاتر از بخش‌ مقرنس‌، تزيينات‌ آجري‌ مشبك‌ كاري‌ درون‌ يك‌ قاب‌ بندي‌ آجري‌ تا زير قرنيز سقف‌ ادامه‌ يافته‌ است‌ و اين‌ بخش‌ از نظر ارتفاع‌ و سبك‌ كار با تزيينات‌ ديگر بدنه‌ها تفاوت‌ دارد (هيلن‌ براند، 64-65)

معماري داخلي

ضريح‌ و مرقد: ضريح‌ فلزي‌ داراي‌ كتيبه‌هايى‌ از آياتى‌ از سوره‌ هاي‌ 91 و 93 قرآن‌ مجيد در 4 جانب‌ خود و نيز اشعاري‌ در وصف‌ امام‌ زاده‌ است‌. در ضلع‌ شرقى‌ نام‌ خطاط، احمد نجفى‌ زنجانى‌ و تاريخ‌ 1384ق‌ حك‌ شده‌ است‌ (نك: ستوده، 119) مرقد نيز در وسط محوطة درونى‌ بنا كار گرفته‌ از گچ‌ است‌ و بر روي‌ 4 بدنة آن‌ آياتى‌ از قرآن‌ مجيد به‌ خط كوفى‌ ممتاز باقى‌ مانده‌ (مشكوتى‌، 191) كه‌ به‌ نظر مى‌رسد تاكنون‌ به‌ درستى‌ قرائت‌ نشده‌ است‌. بر روي‌ مرقد، صندوق‌ چوبى‌ مشبكى‌ نهاده‌اند و آيت‌ الكرسى‌ (بقره‌/2/255-257) به‌ خط كوفى‌ قديم‌ بر حاشية بالاي‌ صندوق‌ و بسيار گود كنده‌ شده‌ است‌ (ستوده‌، 5(1)/196-197). اين‌ كتيبه‌ از بخش‌ بالاي‌ ضلع‌ غربى‌ صندوق‌ آغاز شده‌، و در ضلع‌ شمالى‌ تا ضلع‌ شرقى‌ امتداد يافته‌ است‌ و در ضلع‌ جنوبى‌ با تاريخ‌ 525ق‌ خاتمه‌ مى‌يابد

محراب‌: در ضلع‌ جنوب‌ غربى‌ بنا محرابى‌ با گچ‌ بري‌ بسيار زيبا و پركار وجود دارد (همان، 5(1)/196) كه‌ به‌ صورت‌ گود و برجسته‌ و بدون‌ استفاده‌ از رنگ‌ در تزيينات‌، كار شده‌ است‌. احتمالاً بخشهاي‌ ديگر محراب‌ نيز داراي‌ تزيينات‌ گچ‌ بري‌ بوده‌، و اكنون‌ تنها لچكيهاي‌ طرفين‌ قوس‌ محراب‌ و تا اندازه‌اي‌ حاشية آن‌ باقى‌ مانده‌ است‌ (هلن براند 166) در زاوية درونى‌ طاق‌ محراب‌ دو ستون‌ باريك‌ گچى‌ ديده‌ مى‌شود كه‌ تزيينات‌ گچ‌ كاري‌ درون‌ طاقچه‌، ميان‌ آن‌ قرار دارد. تزيينات‌ اين‌ بخش‌ شامل‌ چند قطعة مشبك‌ و چند پيچك‌ زنجيره‌اي‌ است‌. به‌ گفتة هيلن‌ براند اين‌ نوع‌ قاب‌ بنديها برگرفته‌ از گچ‌بريهاي‌ سامره‌ است‌ و نمونة تزيينات‌ آن‌ نيز در مسجد جامع‌ نايين‌ وجود دارد (ص‌ 69 ؛ نيز نك: هرتسفلد، ، )( 171 ، نيز 87 ، تزيين‌ 241 ؛ پوپ‌، ،) در هر يك‌ از لچكيهاي‌ محراب‌، شمسه‌اي‌ با حاشية گل‌دار وجود دارد كه‌ در مركز شمسه‌ كلمة «الله‌» به‌ خط نسخ‌ كنده‌ شده‌ است‌. فضاي‌ باقى‌ ماندة درون‌ هر لچكى‌ و طاق‌ محراب‌ با تزييناتى‌ چون‌ بته‌ جقه‌هاي‌ مشبك‌ و پيچك‌ پر شده‌ است‌. روي‌ هر يك‌ از نقوش‌ ياد شده‌ با سوراخهايى‌ متعدد اشكال‌ هندسى‌ بديعى‌ پديد آمده‌ كه‌ قابل‌ مقايسه‌ با گچ‌بريهاي‌ سامره‌ است‌ (نك: هيلن‌ براند، تصوير ؛ (هرتسفلد، ، تزيين‌ شم 53 ، نيز 81 -80 ، تزيين‌ شم .114 )در حاشية گچ‌ بري‌ شدة قوس‌ جناغى‌ محراب‌، كتيبه‌اي‌ به‌ خط كوفى‌ مزين‌ وجود دارد كه‌ با قراين‌ موجود بخشى‌ از آن‌ تخريب‌ شده‌ است‌. كتيبه‌ از سمت‌ راست‌ محراب‌ از آية 16 سورة آل‌ عمران‌ آغاز، و ادامة آن‌ يعنى‌ بخشى‌ از آية 17 به‌ صورت‌ معكوس‌ در زير همان‌ كتيبه‌ كنده‌كاري‌ شده‌ است‌. الفباي‌ كوفى‌ كتيبه‌ داراي‌ تزيينات‌ پيچيده‌اي‌ است‌. همچنين‌ معكوس‌ نوشتن‌ بخشى‌ از آن‌ نيز سبب‌ درهم‌ تنيدگى‌ خطوط و دشواري‌ در قرائت‌ آن‌ شده‌ است‌ (نك: هيلن‌ براند،17و37)

درِ قديمى‌: تزيينات‌ اين‌ در به‌ شيوة كنده‌كاري‌ و نقوش‌ گل‌ و برگ‌ و طرح‌ ترنجى‌ در وسط است‌. بر چهارچوبة اين‌ در كتيبه‌اي‌ كنده‌كاري‌ شده‌ كه‌ نخستين‌ بار توسط رابينو قرائت‌ شده‌ است‌ (ص‌ 244). از قرائت‌ جديد چنين‌ برمى‌آيد كه‌ رابينو در خواندن‌ برخى‌ اسامى‌ و كلمات‌ به‌ خطا رفته‌ است‌ (نك: ستوده‌،. به‌ نوشتة كتيبة موجود، اين‌ در به‌ فرمان‌ امير بهادر فرزند امير جلال‌الدين‌ بايزيد و توسط فردي‌ به‌ نام‌ حاجى‌ محمد در تاريخ‌ 857ق‌ (قس‌: مشكوتى‌، همانجا) ساخته‌ شده‌، و وقف‌ بناي‌ معروف‌ به‌ مشهدنور گرديده‌ است‌ (نك: ستوده‌، 33)همانجاحفاظت‌ و نگهداري‌ بنا: به‌سبب‌ نوسازي‌ و تغييراتى‌ كه‌ در دوره‌هاي‌ مختلف‌ بر روي‌ بنا انجام‌ گرفته‌، به‌ تزيينات‌ آجري‌ برخى‌ از نقاط بدنه‌ آسيب‌ رسيده‌ است‌ (نك: هيلن‌ براند،65-66 )به‌ نظر مى‌رسد كه‌ بيشترين‌ مرمتهاي‌ بنا در دورة قاجار انجام‌ گرفته‌ باشد (همانجا). بنابر اسناد موجود در مركز ميراث‌ فرهنگى‌ استان‌ مازندران‌، تمهيدات‌ حفاظتى‌ چون‌ مرمت‌ در قديمى‌ امام‌ زاده‌، محوطه‌سازي‌ بنا و تعويض‌ آجرهاي‌ فرسودة داخل‌ آن‌ در طى‌ سالهاي‌ 1350 تا 1358ش‌ انجام‌ گرفته‌ است‌.

محرابي گچبري در ضلع جنوبي اين بناست كه بسيار زيبا و پركاراست صندوقي چوبين كه يكي از ظرايف هنري ايران است ، مرقد امامزاده راپوشانده است . آياتي به خط كوفي قديم كه بسيار گود كنده شده است بر بدنه صندوق ديده مي شود . ضريحي مشبك آهنين به درازاي 326 و پهناي 230 و بلندي 280 سانتي متر محافظ صندوق چوبين است

 محراب امامزاده نور گرگان :

امامزاده نور از ابنيه ي زمان سلجوقي است 0 گرچه محراب فاقد تاريخ است و قسمتي كه احتمالا حاوي كتيبه بوده از بين رفته است،ولي شيوه گچبري محراب و نقوش آن و روش كتيبه نگاري همه بيانگر اين نكته هستند كه محراب در نيمه ي اول قرن ششم هجري ساخته شده است 0 علاوه براين كتيبه صندوق قبر داخل مقبره متعلق به يكي ازحكام گرگان است كه بر روي آن تاريخ 525 هجري نوشته شده است 0

توصيف محراب : آنچه كه از محراب باقيمانده قسمت فوقاني است كه متشكل از يك طاقنما گچبريهايي و دو ستون در پايه ي طاقنما قرار گرفته كه نوساز هستند0 محراب به شيوه ي برجسته گچبري كاري شده و از اين جهت مشابه با مسجد جامع ساوه ومحراب پامنار زواره و محراب هاي اردستان و زواره و گنبد علويان همدان است 0 نقوش محراب زمخت و خشن هستند و برجسته تر از سطح محراب گچبري شده اند 0 بر لچكيهاي محراب دو دايره متداخل گچبري شده و در وسط

آنها كلمه الله نوشته شده است 0 نقش دايره متداخل بر روي محراب هاي بسياري درقرن ششم هجري برلچكهاي محراب به شكل گوشواره هستند كه روي آنها آزده كاري شده است ، طرح گچبري طاقنما برجسته گچبري متشكل از نقوش اسليمي زمخت است كه به طورمتقارن گچبري شده اند 0

كتيبه هاي محراب : كتيبه روي قوس طاقنماي محراب دو طرفه(روبه هم ) نوشته شده كه متضمن آيه 16 و قسمتي از آيه 17 سوره ي

آل عمران است 0 آقاي هيلن براند در مورد اين كتيبه نوشته است :

" براي هنرمندي كه عهده دار ساختن محراب بوده ، هدفش از خوانا نبودن كتيبه اين بوده كه تزئينات مهم تر از مفاد آن بوده است 0"

البته قداست كلام الهي براي يك هنرمند بسيار والاتراز مشغله ي تزيين است و همين قداست است كه باعث مي شود هنرمندي خط را به حدي پيچيده بنويسد كه به صورت مسئله رياضي تبديل مي شود 0به عبارتي هم پيچيده نوشتن هنر ، هنرمند است و هم ساده نگاري 0آقاي هيلن براند درمورد تاريخ محراب نوشته اند: " از آنجايي كه كتيبه هاي تزئيني براي ارائه يك تاريخ رضايت بخش كافي نيستند ، با اين حال شيوه ي كوفي برجسته از بالا بردن و پايين آوردن همانند شيوه اي است كه اكثرا دركتيبه هاي دوره ي مغول پيدا شده است 0 قرن 6/12 ميلادي تاريخي براي اين كتيبه ها به نظر كاملا معتل مي آيد 0 "

البته لازم به ذكر است كه اين كتيبه ها اندكي با كتيبه هاي محراب مسجد سنگان مشابهت دارند،ولي دوطرفه نوشتن كتيبه هارو به هم ، امري است كه در دوره سلجوقي در محراب مسجد جامع گلپايگان در سطح وسيعي نوشته شده است 0

سر بعضي از حروف كه به شكل كله گنجشك قبلا در كتيبه هاي محراب ساوه مورخ 504 هه. و قدمگاه فراشا مورخ 512 هـ . و محراب سنگي خواجه اتابك كرمان و محراب فاطمه خاتون اوايل قرن ششم هجري و محراب مسجد ملك و امامزاده كرار 528 هـ . وجود داشته است 0 با توجه به گچبريها و نقوش تزئيني و كتيبه هاي محراب بهترين تاريخ براي محراب همان تاريخ روي صندوق قبر يعني 525 هجري قمري است 0

" اين محراب يكي از نمونه هاي بسيار نادر در زمان سلجوقي در استان گلستان است 0 "

كتيبه چهارچوبه ي در ورودي امامزاده اسحاق :

معروف به شاهزاده نور

 " قال محمد رسول الله صلي الله عليه و سلم : السرقه نرد البلاء و نريد في العمر صدق رسول الله وقف هذا الباب علي الروضة  المنورة المعروفة بمشهدالنور الامير الاعظم الامير شير علي بهادر بن الامير الكبير المعظم امير جلال الدين با يزيد الجليلة الحسيني ادام الله تعالي ظلال جلاله ابتغاء لمرضات الله تعالي و طلباً لجزيل ثوابه و اكرامه و رحمته و شفاعة رسوله بنته محمد و اهل بيته المعصومين تقبل الله مفه في شهر رجب الموجب لسنة سبع و خمسبن و ثمنقه الهجرية النبويه المطفويه اللهم اغفر كتابه و لمن سعي في عمل البد حاجي حمد "

 صندوق :

 قسمت بالاي ضلع غربي صندوق :

" بسم الله الرحمن الرحيم "

قسمت پايين ضلع غربي صندوق :

" بسم الله الرحمن الرحيم  

 الله لا اله الاهوالي-تا- له مافي السو "

ضلع شمالي صندوق :

" ات و ما في الارض من ذالذي يشفع عنده "

ضلع شرقي صندوق :

" الا باذنه-نا-وسع كرسيه السموات و الارض "

ضلع جنوبي صندوق :

" ولايؤده خمطهما و هو العلي العظيم

في محرم سنة خمس و عشربن وخمسمايه " 

 كتيبه هاي ضريح فلزي امامزاده اسحق :

كتيبه بالاي ضلع جنوبي ضريح:

" بسم الله الرحمن الرحيم

 والشمس وضحيها- تا- وماطحيها ونفس

اين بارگاه قدس ويا عرش كبريا 

                                     بامشرقي زشعشعه طلعت خدا

اين مركز تجلي انوار لايزال    

                                     يا صهبط شعشعه آثار لايري

از آسمان وحي فروزنده اختري"

قسمت بالاي ضلع غربي ضريح :

" اس و ما تسريها مالهما- نا- ربهم يدينهم فس

                                    يا برتوي ز مطلع انوار انما

از بحر عصمتست يكي دُر شاهوار

                                    كز عقدلؤلؤش اثر ارزش و لبها

از هفتمين سلائه آل بيمبراست

                                    علي زبوستان امامت در اين سرا

شهزاده پور موسي جعفر الخوالرضا

                                    اسحق نام نامي او نازل از سما

قسمت بالاي ضلع شمالي ضريح :

"اسويها ولايخافُ عُتُبيها ولسوف يعطيك ربك

در وصف حسن اونسحني بهر

                                   آنگه كه نور سُر لقب شهريارها

نوري كه سجده گاه ملايك مطاف او

                                   نوري كه از ثري بهريا در انجلا

تكريم شاهزاده جو فرضي است بر همه "

كتيبه هاي ضلع شرقي ضريح مبارك امامزاده اسحق :

" افتر في الم يحدُك يُتيماً مُناري-تا و اما بنعته ربك مخدث صدق

الله العلي العظيم كتبه احمد نجفي الزنجاني بدستور حجة الاسلام سجاد

علوي عمل استاد حسين اقليما         كارخانه شمس سنة 1384

                                  تعظيم شهريار چه واجب باسط

پروانگان شمع شبافروز حفرنش

                                       ناچيز هديه اش برشد برده از وفا

شايد كه اين ضريح مقدس بروز حشر

                                  گردوگواه قلب سليم اندران سرا    

در سال غشفو لين سخن آمد به يادگار

                                باشد كه ستاد گرداند اين الرضا رضا

بخط احمد نجفي زنجاني "

كتيبه سنگي در آب انبار پهلوي امامزاده اسحق در استراباد :

" افسوس كه اهل خرد از هوش شدند

                                      از خاطر همدمان فراموش شدند

آنانكه بهر زبان سخن مي گفتند

                                      آيا چه شنيدند كه خاموش شدند

اين بدرماندگي پناه همه

                                      كرم توست عذر خواه همه " 

از اين كتيبه امروز نشاني نيست 0

 بيان گزارشهاي مرمتي  امام زاده نور

به‌ نظر مى‌رسد كه‌ بيشترين‌ مرمتهاي‌ بنا در دورة قاجار انجام‌ گرفته‌ باشد بنابر اسناد موجود درمركز ميراث‌ فرهنگى‌ استان‌ مازندران‌، تمهيدات‌ حفاظتى‌ چون‌ مرمت‌ در قديمى‌ امام‌ زاده‌، محوطه‌سازي‌ بنا و تعويض‌ آجرهاي‌ فرسودة داخل‌ آن‌ در طى‌ سالهاي‌ 1350 تا 1358ش‌ انجام‌ گرفته‌ است محرابي گچبري در ضلع جنوبي اين بناست كه بسيار زيبا و پركاراست صندوقي چوبين كه يكي از ظرايف هنري ايران است ، مرقد امامزاده راپوشانده است . آياتي به خط كوفي قديم كه بسيار گود كنده شده است بر بدنه صندوق ديده مي شود . ضريحي مشبك آهنين به درازاي 326 و پهناي 230 و بلندي 280 سانتي متر محافظ صندوق چوبين است

گزارش جديدترين مرمت

معاون حفظ و احياء سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گلستان از آغاز مرحله سوم مرمت امامزاده نور شهرستان گرگان با هدف مرمت فضاي داخلي آن خبر داد. مينو ناظري اظهار داشت: در مرحله دوم مرمت بناي تاريخي و مذهبي امامزاده نور، برداشت بدنه آجري آسيب ديده در خارج بنا و مرمت بدنه‌هاي آجري، تزيينات كتيبه‌هاي آجري و همچنين مرمت ستون نماهاي كنج‌هاي داخلي و جرزهاي آجري محراب انجام شده است. وي به ايرنا گفت: در مرحله سوم فضاي داخلي امامزاده شامل كف‌سازي ، اجراي ازاره و مرمت بدنه‌هاي آجري، اجراي اندود گچ مسلح و بندكشي توسط پيمانكاران ذيصلاح و زير نظر معاونت حفظ واحياء اين سازمان انجام مي‌شود. گفتني است امامزاده نور گرگان از آثار دوران سلجوقي بوده كه در محله سرچشمه اين شهرستان واقع شده است. ناظري اعتبار اجراي مرحله سوم مرمت امامزاده نور را 220 ميليون ريال اعلام كرد. اين بنا كه از آجر و ملات گل و آهك با پلان داخلي مربع و پلان بيروني دوازده وجهي ساخته شده علاوه بر تاريخي ومذهبي بودن، آثار معماري ارزشمندي مثل درب نفيس، محراب و صندوقچه زيبايي دارد. مرمت اين بنا از سال 1380 آغاز شد و باتوجه به‌برنامه‌هاي ارايه شده از سوي حوزه فني سازمان ميراث فرهنگي گلستان وكميته فني سازمان مركزي، بدنه- هاي بيروني و تزيينات آجري بيروني بنا و همچنين بخشهايي از ستون نماهاي كنج‌هاي داخلي و زير محراب اين امامزاده تاكنون مرمت شده‌است. بناي امامزاده نور شهرستان گرگان همچنين به شماره 346 در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است

 روشهاي مرمتي كه در غالب سه واژه (آسيب ، علل آسيب، روش درمان )

 آسيب : برهم خوردن سيماي منظري بافت از نماي بالا (عكس هوايي )

علت آسيب : استفاده از پوشش نامتجانس (حلب-ايرانيت ) در  ساختمان امامزاده و در ابنيه هاي اطراف آن

روش درمان : استفاده از پوشش همگون و هم جنس خصوصا استفاده از پوشش سفالي و در صورت استفاده از پوشش حلب يا ايرانيت و به جهت هماهنگي با پوشش كل بافت از رنگ آميزي قرمز رنگ ، يا قرمز متمايل به قهوه اي استفاده گردد 0 (رنگ روغن )

 آسيب : برهم خوردن منظرعمومي بنا

علت آسيب : نصب تيرهاي برق شهري 0 اين تيرها هم از نظر ارتفاع و هم از نظر جنس مصالح بنا را تحت تاثير قرار داده است0 ارتفاع تيرها از بنا بلندتر و جنس تيرها نيز سيماني است0

روش درمان : استفاده از كانالهايي در كف معبر و هدايت   سيستم هاي تاسيسات در زيرزمين 0 از آنجايي كه معابر بافت قديم گرگان سنگ فرش بوده معبر حاشيه بناي امامزاده نيز سنگ فرش شود 0

 آسيب دوم : برهم خوردن سكوت و آرامش معنوي بنا0امامزاده و مكاني معنوي و مذهبي است و مكاني براي دعا و نيايش ، راز ونياز و نمازخواندن و نياز به آرامش و سكوت دارد 0

علت آسيب : عبور و مرور وسالي نقليه 0

روش درمان : ساماندهي محوطه ، بسته شدن مسير تردد وسايل نقليه 0

 آسيب : ترك عميق در قسمت مقرنس هاي ايوان ورودي شمالي بنا 0

علت آسيب:1- تنشهاي حاصل از زلزله هاي مكرردر دوره هاي گذشته در شهر گرگان 0

2- تنشهاي حاصل از عبورومرور وسايل نقليه درمعبر حاشيه بنا

روش درمان : 1- ممنوع كردن عبور و مرور وسايل نقليه

2- تقويت جرزها در ناحيه پي 0

3- پر كردن تركها با ملات مناسب مانند ماسه آهك 0

4- مرمت آجرها 

آسيب برهم خوردن زيبايي بنا 0

علت آسيب : كارگذاشتن در جديد آلومينيومي

عامل آسيب رساننده : انسان

روش درمان : حذف درب آلومينيومي 0

آسيب : وجود رطوبت در جرزها ( رطوبت ناشي از آبهاي سطحي ، عدم شيب بندي محوطه بيروني بنا و اسفاده ازسيمان در كف سازي بنا )

علت آسيب : ناكارا بودن سيستم كانال ناكش رطوبت

روش درمان :         

آسيب :تخريب بخشهاي وسيعي از نقوش گچبري محراب ، تبله كردن نقوش گچبري،كثيف و كدر شدن نقوش گچبري و كتيبه ها، ترك برداشتن و جدا شدن از بدنه آجري گچبري ها ، فرسايش نقوش 0

علت آسيب : كهولت نقوش ، وجود رطوبت ، نشست گرد وغبار، لانه سازي حشرات و موريانه و مگس و ...

غبار روبي و تميز كردن غيراصولي خادمين و همچنين برخورد كردن زائران و نمازگزاران باعث ايجاد تنش يا حركت يا لرزه و همچنين موجب فرسايش نقوش گچبري مي شود0 وجود رطوبت كه باعث مي شود مصالح به مرور زمان كيفيت و خاصيت چسبندگي و مقاومت خودش را از دست بدهد و ترك يا تبله كرده و از بدنه آجري جدا شود0 رطوبت همچنين باعث كثيفي و كدر شدن نقوش مي شود و از طرف ديگر وجود رطوبت موجب ايجاد بوي هم در فضاي مقدس محراب مي شود 0

عامل : مديريت ناصحيح در بنا،عدم مرمت هاي صحيح (غيراصولي) و عدم دقت در پاكسازي نقوش در لحظه گردگيري

روش درمان : تميز كردن اصولي وصحيح ، گذاشتن محافظ   

 

آسيب : مفقود شدن و تخريب بخشي ازنقوش گچبري( كله قوچها)

علت آسيب : اقدام سودجويانه انسان ها

عامل : عدم مديريت صحيح 

روش درمان : استفاده از سيستم هاي الكترونيكي هشدار دهنده 0 

آسيب : ريختگي مصالح و بندكشي ها

علت آسيب : طبيعي

روش درمان : پر كردن محل ريختگي توسط مصالح همگون

 آسيب : از بين بردن زيبايي بنا

علت آسيب : به كاربردن آجرهايي بزرگتر از ابعاد آجرهاي اوليه عامل آسيب رساننده : انسان

روش درمان : بهتر است در مرمت بناها ، آجرها را بر حسب الگوهاي قديمي چه به لحاظ چيدمان و چه به لحاظ ابعاد، الگو قرار دهيم و از آن تبعيت كنيم 0

توضيح : در داخل بنا تنوع آجر زياد است حتي از آجرهاي شكسته هم براي ديوارچيني استفاده شده است و اين آجرهاي شكسته نشان مي دهد كه در ادوار گذشته دست خورده است 0 آجرهاي استفاده شدهبراي مرمت بنا به ضخامت 5 سانتي متر است كه ممكن است مرمتكارآجري به اندازه 5/2 تا 3سانتي متردر دسترس نداشته است بنابراين از آجرهايي با ابعاد مختلف و حتي شكسته استفاده كرده است و شايد چون مي خواست روي آن را با گچ و خاك بپوشاند زياد برايش مهم نبوده كه به اندازه آجرهاي اوليه باشد 0

 آسيب : ايجاد خلل در زيبايي بنا

علت آسيب : انساني ( كارگذاري تجهيزات گرمايي و سرمايي در ديد عموم )

عامل آسيب رساننده : انسان ، مديريت ناصحيح در بنا

روش درمان : كارگذاشتن تجهيزات به طوري كه در زيبايي بنا خلل ايجاد نكند 0

 آ آسيب : ايجاد خلل در زيبايي بنا ، تخريب آجرها

علت آسيب : عدم مكان يابي مناسب در اجراي جعبه تقسيم برق ، عامل انساني

روش درمان:كارگذاشتن تاسيسات طوريكه زيبايي بنا را از بين نبرد

 آسيب : برهم خوردن زيبايي داخلي بنا

علت آسيب : عدم طراحي مناسب در سيستم تاسيسات برق و عبور ناهنجار سيم ها كه علاوه برهم زدن سيم هاي داخلي بنا موجب تخريب جرزها و آجرها جهت عبور لوله خرطومي ها شده است 0

روش درمان : طراحي مناسب سيستم تاسيسات ، مكان يابي مناسب براي كليدها و پريزها و جعبه تقسيم و لوله ها به طوري كه لوله ها به صورت روكار با روكش مخصوص 0 جعبه تقسيم برق نيز در مكان هايي كه در ديد كافي نباشد مانند پشت دربها

( در موقع بسته شدن )

 آسيب : تخريب جرزها و برهم خوردن زيبايي بنا

علت آسيب : اجراي ناصحيح و غيراصولي سيستم برق ،

عامل انسان

روش درمان : به كارگذاشتن پريزها در پايين ديوارها طوري كه در ديد نباشد و همچنين سيم كشي از زيركار 0

 نتيجه گيري

لازم به ذكراست كه يك بناي تاريخي قبل از آنكه معرف صورت مسأله فني ـ ساختماني باشد در بر گيرنده يك سلسله روشهاي تفكر و كردار است كه راه و رسم زندگي مردمان عصر خود را باز گو مي كند صرف نظر از اين كه ما امروزه آن راه ورسم ها و تفكرها را نسبت به معاني و مفاهيم و فضاهاي معماري ، تناسبات ، رنگ ها وآهنگ حركت در محورهاي بنا ... وآن روش كاربري مصالح ، عناصر و شالوده كالبدي مجموعه ساخته شده را با سليقه فردي و جهان بيني خود منطبق بيابيم يا ، با ديدن آنها بر فاصله زماني كه نسبت به تاريخ بناي آن فضاها معماري داريم واقف شويم ، اگر قبول كنيم كه بايد به هر صورت به حفظ آنچه از گذشته براي ما بازمانده بكوشيم ، فقط به مسأله نزديك شده ايم . وآنگونه كه در خور آن بنا است نمي توانيم از آن سخن بگوييم مگرآنكه كه بنا را به نيت حفظ اثري جاويدان با همان ديدگاه ساختاري گذشته خود ؛مرمت و جاني دوباره ببخشيم .

آنچه كه در اين تحقيق ارائه شد شمه اي از حال و وضع بنا زيبا و ماندگار امام زاده نور گرگان بود و با توجه به نقايص و معايبي كه از ديدگاه مرمتي به چشم مي خورد و جايگاه بازنده سازي اين بنا را دچار خلل كرده بود در اين تحقيق بيان شد اميد كه مسئولان امر اين نقايص را با چشمي باز بازنگري و جاني دوباره به امام زاده نور گرگان ببخشند ان شاءالله

منابع و مآخذ 

 1- رابينو،ه. ل‌.، سفرنامة مازندران‌ و استراباد، ترجمةغلامحسين‌ وحيد مازندرانى‌، تهران‌، 1366ش‌؛

 2- ستوده‌، منوچهر، از آستارا تا استارباد، تهران‌، زير چاپ‌؛ قورخانچى‌، محمدعلى‌، نخبة سيفيه‌، به‌                         كوشش‌ منصوره‌ اتحاديه‌ و سيروس‌ سعدونديان‌، تهران‌، 1360ش‌؛

 3- مشكوتى‌، نصرت‌الله‌، فهرست‌ بناهاي‌ تاريخى‌ و اماكن‌ باستانى‌ ايران‌، تهران‌، 1349ش‌؛

4- ملگونف‌، سفرنامه‌، ترجمة مسعود گلزاري‌، تهران‌، 1364ش‌؛

5- ميرزا ابراهيم‌، سفرنامة استراباد و مازندران‌ و گيلان‌...، به‌ كوشش‌ مسعود گلزاري‌، تهران‌، 1355ش‌؛

6-  نقشه‌ (پلان‌ امام‌زاده‌ نور)، سازمان‌ ملى‌ حفاظت‌ آثار باستانى‌ ايران‌، دفتر فنى‌ مازندران‌، 1359ش‌


Godard, A., P th ? r- E ) r ? n, Paris, 1949

; Herzfeld, E., Der Wand- schmuck der bauten von Samarra und seine Ornamentik, Berlin, 1923

; Hillenbrand , R . , X Salj = q Monuments in Iran . V . the Im ? mz ? da N = r, Gurg ? n n , Iran , London , 1987 , vol. XXV ; Hutt , A. , X Islamic Monuments in Kirm ? n and Khur ? s ? n Provinces n , Iran, London, 1970, vol. VIII; id & L. Harrow, X Islamic Architecture n , Iran, London, 1977, vol.

 I; Pope, A.U., A Survey of Persian Art, London, 1967, vol. VIII; Schroeder, E., X The Selj = q Period n , ibid; Soucek, P., X Iranian Architecture: the Evolution of a Tradition n , Highlights of Persian Art, Colorado, 1979



اسكوچاي
  • مربوط به موضوع »

رودخانه اسكو (اسكوچاي) از جبهه شمالي سلطان داغي، كه از رشته كوه هاي غربي سهند است، سرچشمه مي گيرد. رودخانه كندوان هم كه از ارتفاعات سهند غربي (ارشد داغي) جاري است به اين رودخانه مي پيوندد. آب هاي جاري سلطان داغي از قبله دره سي و چوبان بولاغي در دره عنصرود در جهت شرقي- غربي رودخانه آستارا چاي را به وجود ميآورد.
روستاهاي پرجمعيت و ييلاقي عنصرود، آمقان، اسفنجان، فسقنديس و نيز روستاهاي تاريخي و ديدني كندوان و كهنمو در مسير آن قرار دارند.
دره اسكو يا چايپاره به علت جريان رودخانه اسكو داراي باغهاي ميوه حاصلخيز و مزارع و كشتزارهاي پربركت است و از مراكز عمده كشاورزي و باغ داري حومه تبريز محسوب مي شود. در اين دره و دركنار اسكو چاي، روستاهاي با رونق و پرجمعيتي نظير ميلان، باويل عليا، باويل سفلي، كله جاه، ديزج و بايرام قرار گرفته اند



استخر حاج ميرزا صادق معزي حسيني -استهبان
  • مربوط به موضوع » فارس

در ابتداي دامنه كوه جنوبي استهبان كه مشرف به شهر است استخر بسيار زيبا و بزرگي به شعاع تقريبي 10 گز قرار دارد كه به گويش مردم استهبان «سلخ حاجي م صدق» شهرت دارد. سازنده آن حاج ميرزا صادق حسيني (معزي) (1244-1313 ه ق) است كه ميرزا حسن حسيني فسايي در صفحه 1258 فارسنامه ناصري از ايشان به نيكي ياد مي كند اين استخر مورد استفاده عموم است و آب آن صرف باغي مي شود كه باز به دست حاج ميرزا صادق ساخته شده است



استخر بخو -استهبان
  • مربوط به موضوع » فارس

استخري است چهارگوش با آبي بسيار زلال و خنك كه از چشمه اي به همين نام پر مي گردد. اين استخر بالاتر از باغ جوزا و در كوه بش BAS واقع شده است. خنكي و زلالي آب اين استخر زبانزد مردم است با سه بار پر و خالي شدن اين استخر، استخر حاج ميرزا صادق كاملاً پر مي شود. اين استخر هم توسط حاج ميرزا صادق ساخته شده و همه مردم مي توانند از آن استفاده كنند



نازكترين سد جهان در ايران
  • مربوط به موضوع » عجایب ایران!!!

كمتر كسي پيدا مي شود كه از جاذبه هاي تاريخي يزد شنيده باشد و نام طاق شاه عباسي به گوشش نخورده باشد. بنايي كه شايد ديدني ترين اثر تاريخي طبس به شمار بيايد و يكي از جاذبه هاي فراموش نشدني استان يزد كه چندين لقب تكرار نشدني را همراه خود دارد.


طاق شاه عباسي پر ركوردترين بناي تاريخي ايران است! سدي با 60متر ارتفاع كه نه تنها لقب قديمي‌ترين و بزرگ‌ترين سد قوسي جهان را با خود يدك مي كشد، بلكه به مدت 550 سال هم به عنوان بلندترين سد در جهان شناخته مي شد. اما سد شاه عباسي يك لقب ديگر هم دارد كه هنوز هيچ سدي موفق به تصاحب آن نشده است: نازكترين سد جهان كه به خاطر عرض تاج  يك متري اش به اين نام شناخته مي شود.

نازكترين سد جهان در ايران

براي ديدن طاق شاه عباسي كه به سد شاه عباسي هم معروف است، بايد به روستاي 700 ساله خرو و در فاصله ‪27‬ كيلومتري شهر طبس سفر كنيد. جايي در نزديكي چشمه آب گرم مرتضي علي (ع) كه قبلا درباره اش مفصل نوشته ايم.

نازكترين سد جهان در ايران

بالاتر از اين چشمه، دره تنگي وجود دارد كه در آن طاق شاه عباسي بنا شده است. قدمت اين طاق را به دوره صفويه نسبت مي دهند و معتقدند كه سنگ نگاره‌هاي بزكوهي كه بر آن حك شده اند، نمادي از درخواست فراواني آب، زايندگي و فراواني نعمت است. عده اي هم اين بزها را نمادي از فرشتگاني مي دانند كه براي نگهباني آب، افزايش و فراواني نعمت بر ديواره‌هاي طاق دعا مي كنند.

نازكترين سد جهان در ايران

اگر گذارتان به طبس و روستاي خرو افتاد، بعد از تماشاي اين سد جالب و شگفت انگيز حتما سري هم به چشمه ديدني مرتضي علي بزنيد كه برگ هاي جديدي براي غافلگيري شما رو خواهد كرد!

اين چشمه در آن واحد دو بخش سرد و گرم دارد كه به موازات يكديگر جريان پيدا مي كنند. به اين معني كه يك سمت چشمه سرد و سمت ديگر آن گرم است و شما با قدم زدن در آن مي توانيد يك پاي خود را در آب سرد چشمه فرو كنيد و پاي ديگرتان را در آب گرم آن!

نازكترين سد جهان در ايران

دليل اين اتفاق آن است كه آب گرم چشمه از ديواره سمت راست به داخل رودخانه مي ريزد و همين، اختلاف دمايي را در چشمه ايجاد مي كند كه گاهي به 10درجه هم مي رسد! غلظت بيشتر آب گرم و تفاوت ساختاري آن با آب سرد جاري در كف رودخانه باعث مي‌شود كه اين آب ها تا مسافت حدود سيصد متري بستر رودخانه هم پيش بروند در حالي كه به طور كامل با هم مخلوط نشده اند و در بستر رودخانه قابل تفكيك هستند! به اين ترتيب مي بينيد كه در يك طرف رودخانه آب سرد و در طرف ديگر آب گرم جريان دارد.

نازكترين سد جهان در ايران

براي رسيدن به آبگرم مرتضي علي بايد از شهر طبس بگذريد و بعد، حدود پنج كيلومتر را با پاي پياده طي كنيد كه بيشتر اين مسير از داخل آب مي گذرد. در طول راه، ديواره‌هاي بلند دره مانندي در دو طرف همراهي تان مي كنند كه روي آنها حفره‌هاي كوچك و بزرگ با نظم خاصي قرار گرفته اند. بعضي از اين حفره ها، چشمه هاي جوشان آب هستند كه بزرگترين شان به حمام مرتضي علي معروف شده‌ است



قديمي ترين نيايشگاه دنيا
  • مربوط به موضوع » عجایب ایران!!!

نوشيجان

قديمي ترين نيايشگاه خشتي دنيا در ميان مرزهاي كشور ما جا خوش كرده است. جايي درست در 60 كيلومترى جنوب شرق همدان و 20 كيلومترى شمال غرب ملاير... روى تپه اى به ارتفاع 37 متر كه قدمتش به عصر آهن و اوايل استقرار مادها در ايران برمى گردد.

اگر گذارتان به ملاير افتاد، مي توانيد نام و نشان ارگ نوشيجان را از بوميان منطقه بپرسيد. ارگي كه نه تنها قديمي ترين نيايشگاه خشتي دنيا به شمار مي رود، بلكه يكي از ناشناخته ترين بناهاي كشور است كه اگر چه از سال 1346 در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده، اما سال ها در معرض باد و باران، بخشي از تاريخ مجسم خود را از دست داده است.

براي تماشاي تپه نوشيجان حتما از يك راهنما كمك بگيريد. اين راهنما حتما

به شما خواهد گفت كه بناهاي موجود بر بخش هاي بالايي تپه مربوط به دوره

پارت ها هستند، مناطق مياني مربوط به دوره هخامنشى و بناهاي موجود

در پايين آن از دوره مادها برجاى مانده اند

 

ارگ نوشيجان در سال هاي 1967 تا 1978 از سوي موسسه ايرانشناسي بريتانيا مورد كاوش هاي باستان شناسي قرار گرفت كه دستاورد فعاليت هاي آن ها، شناسايي سه دوره معماري باستاني متعلق به ماد، هخامنشي و اشكاني بود. پس يادتان باشد براي تماشاي تپه نوشيجان حتما از يك راهنما كمك بگيريد. راهنماي منطقه حتما به شما خواهد گفت كه بناهاي موجود بر بخش هاي بالايي تپه مربوط به دوره پارت ها هستند، مناطق مياني مربوط به دوره هخامنشى و بناهاي موجود در پايين آن كه روى سازه طبيعى تپه بنا شده اند، از دوره مادها برجاى مانده اند. بنابراين، شما با تپه اي كاملا استثنايي رو به رو هستيد كه در يك نگاه بخشي از هويت باستاني تان را مقابل چشمانتان مي آورد!

 

اوج معماري دوران

نوشيجان

در دوره مادها، ارگ نوشيجان مهمترين نيايشگاه مردم به شمار مي رفته و به همين دليل باستان شناسان معتقدند كه عناصر موجود در اين مجموعه اولين الگوهاى نيايشي مردم آن زمان را نشان مي دهد. اين در حالي است كه به دليل اهميت خاص بنا، مي توان اوج هنر معمارى ايرانى را در ارگ نوشيجان ديد... ارگي كه در فلات قاره ايران از منحصر به فردترين و ارزشمندترين آثار تاريخى كشور محسوب مي شود.

در ضلع غربي ارگ نوشيجان مي توانيد اولين نيايشگاه ارگ را ببينيد و كمي آن سو تر، تالار ستون دار آپادانا را كه در نزديكي معبد مركزى دومين نيايشگاه به چشم مي خورد. بقيه اين بنا را اتاق ها، انبار، تونل، و حصار و دژ تشكيل مي دهند. تالار ستون دار، محوطه اي است با 12 پايه سنگي و ستون هايي از چوب كه در گذر زمان از بين رفته اند. در اطراف اين سالن ساختمان هاي كوچكي به شكل اتاق وجود دارند كه ظاهرا ساختمان هاي مسكوني محسوب مي شدند. اين تالار پنجره هايي شبيه به پنجره هاي بزرگ سنگي در تخت جمشيد دارد كه جلوه خاصي به آن مي بخشند.

 

در خارج از قلعه، حصاري مرتفع و خشتي را مي بينيد كه با ارتفاع هشت متر

و چينه هاي پهن و شگفت انگيزي كه دارد، در طول زمان وظيفه سركوبي

دشمن را به عهده داشته است

نوشيجان

معبد مركزي يا دومين آتشگاه هم در مركز مجموعه قرار دارد و بناهاي ديگر در اطراف آن ساخته شده اند. ساختمان اين آتشكده هشت ضلعي است و در كوچكي از اتاق كنار آتشكده، اين فضا را به طبقه دوم مي رساند. آتشدان اين معبد در گوشه ساختمان آتشكده قرار گرفته كه حدود يك متر از كف معبد ارتفاع دارد و در اطراف آن شياري تعبيه شده است كه از ريختن مواد باقي مانده ناشي از سوختن چوب به داخل معبد جلوگيري مي كند.

علاوه بر اين، ارگ نوشيجان چهار اتاق دارد كه متاسفانه سقف تمام اين اتاق ها خراب شده اند. اما در گذشته اين سقف ها به شكل تخم مرغي ساخته شده بودند و در آنها دو سوراخ براي تهويه هوا به چشم مي خورد. باستان شناسان احتمال مي دهند كه اين اتاقها محل نگهداري طولاني مدت غذا و آذوقه بوده اند.

در خارج از قلعه، حصاري مرتفع و خشتي را مي بينيد كه با ارتفاع هشت متر و چينه هاي پهن و شگفت انگيزي كه دارد، در طول زمان وظيفه سركوبي دشمن را به عهده داشته است



ارگ كلاه فرنگي -بيرجند
  • مربوط به موضوع » خراسان جنوبی

ارگ حسام‏الدوله (مشهور به كلاه فرنگى) منسوب به امير حسن خان شيبانى مى‏باشد و برخى آن را « ارگ كلاه فرنگى» مى‏نامند. اين ارگ متعلق به امير علم خزيمه بوده كه ايشان آن را به فرماندارى بيرجند اهدا نمود . سازمان ميراث فرهنگى اين بنا را به عنوان يك ساختمان قديمى و ارزشمند به ثبت رسانده است.

اين ارگ به شكل شش ضلعى و در رأس به شكل مخروط و به رنگ سفيد مى‏باشد و چشم عابرين را از لحاظ زيبائى و طراحى خيره مى كند. در مجاورت اين ارگ در سنوات اخير فرماندارى بيرجند ساخته شده است. آقاى محمد حسين حديدى‏پور ،تاريخ بناى آن را سالهاى 1264 تا 1313 هجرى قمرى مى‏داند. مصالح اين ساختمان از گل، آجر، آهك و ساروچ مى‏باشد.

عمارت "ارگ كلاه فرنگي" بيرجند يادماني منحصر به فرد در خراسان جنوبي

اين اثر تاريخي كه زماني مقر حكومتي بود از يادگارهاي اواخر دوره زنديه و اوايل دوره قاجار مي‌باشد. : عمارت ارگ صرف نظر از فرم ويژه "زيگوارتي" و "شش اشكوبه" از چند بخش مهم تشكيل شده است. بخش هم كف بنا با داشتن كاملترين نقشه و فضاسازي، جايگاه ويژه‌اي در اين بنا دارد. فضاي ورودي ارگ جلوتر از طبقه هم كف ساخته شده و با چند قوس زيبا و چشمگير طاقهايي را در آن بوجود آورده است.

مجموع فضاهاي بوجود آمده در طبقه هم كف ، علاوه بر دارا بودن تزيينات و فنون تزييني گوناگون به گونه‌اي طراحي شده كه فضاهاي مختلف مانند هشتي ، گنبدي‌ها و اتاق‌ها به وسيله دالان‌هاي ارتباطي با هم مرتبط مي‌باشند. حوضخانه بنا نيز مركزيتي را در طبقه هم‌كف بوجود آورده بطوريكه وروديهاي مختلفي از فضاي پيرامون حوضخانه به اين محل گشوده مي‌شوند. محوطه حوضخانه يك متر از كف اصلي بنا پايين تر است و به صورت هشت ضلعي طراحي و ساخته شده است. فضاي پيرامون اين مكان داراي طاق نماهاي تزييني با مقرنسهاي زيبامي‌باشد به تعداد طاق نماها ، سكوهاي كوتاهي در بخش تحتاني آن تعبيه شده است.

روشنايي فضاي حوضخانه از طريق گنبدي گلاه فرنگي و توسط پنجره‌هاي نورگير تامين مي‌شود. آب نماي زيبايي نيز با فرم مخصوص علاوه بر تهويه حوضخانه ، هواي مطبوعي را در اين مكان به وجود مي‌آورد. از جمله تزيينات به كار رفته در فضاي حوضخانه ، مقرنس ، رسمي‌بندي ، كاربنديهاي لانه زنبوري و تزيينات گلداني است. طبقه اول بنا كه به صورت هشت ضلعي بر روي طبقه هم كف ساخته شده ، داراي فضاي كمتري است و چند اطاقك در آن ساخته شده است. همچنين سه طبقه ديگر بنا به صورت نمادي ساخته شده و صرفا به دليل فرم پذيري بنا مي‌باشد.



ارگ علاء
  • مربوط به موضوع » سمنان

ارگ علاء در 9 كيلومتري جنوب شرقي سمنان و كنار جاده سمنان به پايگاه هوايي در بخش علاء واقع شده است و يكي از آثار تاريخي اواسط قاجاريه به شمار مي‌رود كه به ثبت آثار تاريخي رسيده است.

مساحت تقريبي آن در حدود 100 متر و داراي زيربنايي در حدود 120 متر است . ارتفاع آن حدود 4.5 متركه‌ با اضافه شدن طبقه دوم به حدود 8 متر مي رسد . بناي ارگ به شكل شش ضلعي و ساختمان آن در دو طبقه ساخته شده است كه ظاهرا محل حكومت محلي نيز بود.
دارالحكومه سمنان
اين بنا در جنوب شهر و در ميدان ابوذر غفاري (پاچنار) واقع شده است.‌ بناي دارالحكومه را به دوره فتحعلي شاه قاجار و پيش از زمان حكومت حاجي بهمن ميرزا بهاء الدوله پسر فتحعلي شاه در سمنان نسبت مي‌دهند.

قبل از اينكه ساختمان ارگ دولتي سمنان در شمال شهر احداث شود، دارالحكومه سمنان در جنوب شهر و در همين بنا كه امروز به خانه كلانتر معروف است، مستقر بود.
شكارگاه ملاده (خانه ابراهيم‌خان)
در روستاي سرسبز و خوش آب و هواي ملاده (در حدود 70 كيلومتري شمال سمنان) دو عمارت بزرگ و باستاني و زيبا وجود دارد كه در دو سمت شرق و غرب به فاصله حدود 50 متر به موازات يكديگر قرار گرفته اند.

مصالح اصلي بنا، خشت و آجر و نماي آن آجر و گچ است . هر يك از اين دو نوع ساختمان دو طبقه و داراي تعداد زيادي اتاق و راهروي مربوط به اتاق‌ها و طبقه فوقاني است . معماري ساختمان‌هاي مذكور بسيار زيباست.
مناره سلجوقيان سمنان
اين مناره كه در زمرة زيباترين مناره‌هاي تاريخي دوره سلجوقي است، در گوشة شمالشرقي مسجد جامع سمنان و در كنار شبستان شرقي واقع شده و به منار مسجد جامع نيز معروف است.

ارتفاع منار كنوني از سطح قاعده 31.20 متر و از روي بام 25.75 متر است كه به علت وجود شبستان شرقي در پاي منار 5.5 متر ، قسمت تحتاني آن ديده نمي‌شود. محيط مناره همجوار بام مسجد بيش از پنج متر است.


hekmatname.tebyan.nethttp://www.tebyan.net/Weblog/hekmatname/default.aspx?Query=%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%87%20%D9%85%D8%A8%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D9%87%20%D9%84%D9%82%D9%85%D8%A7%D9%86
X